This is a free Purot.net wiki
Pages

Tämä Wiki on Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan TVT-opetuksen opetuswiki.

2011 KTK/Oulun yliopisto/Jari Laru

  • View:

Tieteellinen kirjoittaminen ( harjoitus)

Tieteellisen tiedon etsiminen

Vastatkaa kysymyksiin luomalla ryhmällenne oma wikisivu ryhmänne hiekkalaatikon alle

HOX! Tärkeintä on tutustua palveluihin, ei niinkään vastata "oikein" kysymyksiin.

Etsi tietoa verkosta:

Scholar Google: (Googlen akateeminen versio) KÄYTÄ TÄTÄ AINA ETSIESSÄSI TIETEELLISTÄ TIETOA JOS SITÄ PITÄÄ GOOGLELLA ETSIÄ! HOX!

1. Kokeile hakusanaa didaktiikka, mitä löydät? lisää hakusanaan "sanna järvelä" miten tulokset muuttuvat? Minkätyyppisiä lähteet ovat ie. mistä verkko-osoitteesta (jos mistään) ja millä otsikolla lähteet ovat? Katsokaa lähteitä avaamalla pdf/html-tiedosto jos hakutuloksessa on sellainen tarjolla?
2. Muuta hakusanaksi "Sanna Järvelä self-regulated learning". Miten hakutulokset muuttuvat? kokeile tarjolla olevia linkkejä ja vertaa kohdan 1. tuloksiin. Onkos esim. kansainvälisyydessä (kieli, lähteiden julkaisumedia yms eroa).

1= Ensimmäisellä haulla löysin paljon eri aihealueiden didaktiikaa käsitteleviä tietellisiä kirjoja. En löytänyt niinkään artikkeleja vaan yleisesti didaktiikkaan liittyviä eri kirjoja.

2= Tällä haulla löysin sanna järvelän aritkelin useista eri lähteistä. Eli saman artikkelin useista eri lähteistä

Nelli: (Se todellinen yliopiston kirjasto)

3. Etsi Nellin etusivun vasemman reunan "hakukoneella" tietoa. Montako lehteä löytyy käyttämällä termiä "education" montako lehteä löydät? muuta hakusanaksi "collaborative learning" montako lehteä löydät tarkemmalla hakusanalla?
4. Etsi Nellistä lehti "Interactive Learning Environments" ja sieltä artikkeli kirjoittajan nimellä: "Johanna Blueminka" Mikä on artikkelin nimi? Mitä artikkeli käsittelee? Mikä on artikkelin pysyvä linkki (doi)? Kokeile laittaa doi hakukoneeseen (google), mitä tapahtuu? kuvaile

3=ensimmäisellä haulla löysin 775.  tulosta. Tarkennetulla haulla sain vain yhden tuloksen.

4= Artikkelin nimi on:

Group-level analysis on multiplayer game collaboration: how do the individuals shape the group interaction?
Artikkelissa tutkittiin miten yksilon kommunikointi vaikuttaa pienryhmä työskentelyyn multipalyer pelissä.
Artikkelin DOI on= 10.1080/10494820802602444
Normaali google antaa laskenta tuloksia  Doi:lla, Scollar taas löytää itse artikkelin
 

Mendeley: (Lähdeviitteiden jako- ja hallintapalvelu; biografiapalvelu ja paljon muuta)
5. Laita Johanna Blueminkin artikkelin otsikko Mendeleyn papers-hakukoneeseen ja etsi artikkeli. Vertaa hakutuloksia Nellin kautta löytyneisiin (Ebscohost-tietokannan) hakutuloksiin? Kumpi on helppolukuisempi ja minkä takia? Kopioi sivulta artikkelin abstrakti ja lähdeviite (APA) sivun alaosasta cite-työkalusta. Liitä kopioimasi tiedot wikiartikkelisi yhteyteen.
6. Tutustu Mendeleyn ominaisuuksiin. Aloita luomalla itsellesi käyttäjätunnus (ryhmätyönä tehtävässäkin harjoituksessa henk.koht. tunnukset. Voit käyttää Facebook-tunnuksia). Mitä tarkoittaa web-importer? Mistä löytyy tietokoneelle asennettava versio mendeleystä (desktop client) ja mitä sillä voit tehdä? Liity tvt-opetuskäytön mendeley-ryhmään. Mitä sieltä löytyy?

5= Mendeleyn kautta haku oli huomattavasti helpompaa, ja selkeämpää. Nelliin verrattuna turhat linkit ja hakukoneet on karsittu pois. Artikkelin APA on:Bluemink, J., Hamalainen, R., Manninen, T., & Jarvela, S. (2010). Group-level analysis on multiplayer game collaboration: how do the individuals shape the group interaction? Interactive Learning Environments, 18(4), 365-383. Cognitive Science Society. Retrieved from http://www.informaworld.com/openurl?genre=article&doi=10.1080/10494820802602444&magic=crossref ja abstrackti: Bluemink, J., Hamalainen, R., Manninen, T., & Jarvela, S. (2010). Group-level analysis on multiplayer game collaboration: how do the individuals shape the group interaction? Interactive Learning Environments, 18(4), 365-383. Cognitive Science Society. Retrieved from http://www.informaworld.com/openurl?genre=article&doi=10.1080/10494820802602444&magic=crossref

Abstract: In this study, the aim was to examine how small-group collaboration is shaped by individuals interacting in a virtual multiplayer game. The data were collected from a design experiment in which six randomly divided groups of four university students played a voice-enhanced game lasting about 1 h. The 'eScape' game was a social action adventure developed as a part of the study. In the analysis of the video data, students' discourse functions during the game were analysed with content analytic methods for studying the nature of their interaction. An effort was made to analyse the data on both group and individual levels, and therefore the participants' prior social ties and experience in gaming were studied as well. The results showed that the students' main discourse functions in their conversation were Question, Content Statement, Instruction or Order and Response. It was found that individual students, especially those with prior knowledge of gaming or prior social ties, can have a major impact on the social interaction and the outcome of collaboration. It can be concluded that the eScape game allowed the students to engage in true and constructive collaborative activity, and in the future multiplayer games could be used, for example, to promote group cohesion and development, when employed in a pedagogically meaningful manner

6= web improterista löytyy kaikken maailman lähteet mistä mendeleihin pystyy tuomaan web importerin avulla voit tuoda haluamasi tietoja omaale mendeleille.

 

Täydennä tai korjaa

Lähdeluettelo: (virheellinen)

korjaa lähdeluettelo oikeaksi (vihje: käytä yllämainittuja palveluita ja oppimateriaalia, erityisesti APA6 ohjeistus. Lähdeviitteiden tarkastuksessa kannattaa etsiä alkuperäinen lähde tietokannoista tai hakukoneella)

VERKKOLÄHDE:

Socially distributed cognition. (2011, November 24). In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 13:52, December 8, 2011, from http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Socially_distributed_cognition&oldid=462206327

AIKAKAUSLEHTI

:Bluemink, J., Hamalainen, R., Manninen, T., & Jarvela, S. (2010). Group-level analysis on multiplayer game collaboration: how do the individuals shape the group interaction? Interactive Learning Environments, 18(4), 365-383. Cognitive Science Society. Retrieved from http://www.informaworld.com/openurl?genre=article&doi=10.1080/10494820802602444&magic=crossref

KIRJA

:De Graaff, E. (2008). Educational research and design of the virtual learning environment. Proceedings of the 8th International Conference on Computing Education Research Koli 08, 1. ACM Press. Retrieved from http://portal.acm.org/citation.cfm?doid=1595356.1595358

KONFERENSSIN PROCEEDINGS:

Stahl, G., Miyake, N., & Law, N. (2011). Connecting Computer-Supported Collaborative Learning to Policy and Practice: CSCL2011 Conference Proceedings. Learning. International Society of the Learning Sciences.

Discuss & brainstorm

Only members of this wiki are allowed to contribute to discussions. If you would like to participate in the discussion, send a membership request.