Aleksi Palosaari
Tieteellisen tiedon etsiminen
Vastatkaa kysymyksiin luomalla ryhmällenne oma wikisivu ryhmänne hiekkalaatikon alle
HOX! Tärkeintä on tutustua palveluihin, ei niinkään vastata "oikein" kysymyksiin.
Etsi tietoa verkosta:
- http://www.nelliportaali.fi (ohje: http://www.kirjasto.oulu.fi/index.php?id=633)
- http://scholar.google.com
- http://www.mendeley.com
Scholar Google: (Googlen akateeminen versio) KÄYTÄ TÄTÄ AINA ETSIESSÄSI TIETEELLISTÄ TIETOA JOS SITÄ PITÄÄ GOOGLELLA ETSIÄ! HOX!
1. Kokeile hakusanaa didaktiikka, mitä löydät? lisää hakusanaan "sanna järvelä" miten tulokset muuttuvat? Minkätyyppisiä lähteet ovat ie. mistä verkko-osoitteesta (jos mistään) ja millä otsikolla lähteet ovat? Katsokaa lähteitä avaamalla pdf/html-tiedosto jos hakutuloksessa on sellainen tarjolla?
- Hakusanalla didaktiikka löytyy eri oppiaineiden didaktiikkaa, ja lisäämällä Sanna Järvelä haku keskittyy Sanna Järvelän tuotoksiin jotka sisältävät didaktiikkaa. Lähteet ovat yliopistojen julkaisuja.
2. Muuta hakusanaksi "Sanna Järvelä self-regulated learning". Miten hakutulokset muuttuvat? kokeile tarjolla olevia linkkejä ja vertaa kohdan 1. tuloksiin. Onkos esim. kansainvälisyydessä (kieli, lähteiden julkaisumedia yms eroa).
- Hakutulokset muuttuvat englannin kielisiksi. Tarjolla olevat linkit ovat myös yliopistojen tieteellisiä julkaisuja ja kirjoitettu englanniksi. Julkaisut on toteutettu kansainvälisessä yhteistyössä eri maiden yliopistojen kesken.
Nelli: (Se todellinen yliopiston kirjasto)
3. Etsi Nellin etusivun vasemman reunan "hakukoneella" tietoa. Montako lehteä löytyy käyttämällä termiä "education" montako lehteä löydät? muuta hakusanaksi "collaborative learning" montako lehteä löydät tarkemmalla hakusanalla?
-Lehtejä löytyi hakusanalla "education" 775 kappaletta. Hakusanalla "collaborative learning" hakutuloksia löytyi tasan 1 kappale.
4. Etsi Nellistä lehti "Interactive Learning Environments" ja sieltä artikkeli kirjoittajan nimellä: "Johanna Blueminka" Mikä on artikkelin nimi? Mitä artikkeli käsittelee? Mikä on artikkelin pysyvä linkki (doi)? Kokeile laittaa doi hakukoneeseen (google), mitä tapahtuu? kuvaile
- Artikkelin nimi on "Group-level analysis on multiplayer game collaboration: how do the individuals shape the group interaction?". Artikkelin oli tarkoitus tutkia kuinka pienryhmien välinen yhteistyö muotoutuu yksilöiden välisenä interaktiona virtuaalista moninpeliä pelaamalla. Artikkelin DOI: 10.1080/10494820802602444, googleen kirjoitettuna ensimmäinen hakutulos oli wikipedian tietopläjäys kokeilusta ja sen toteuttamasta firmasta, toisena hakutuloksena oli ko. artikkeli.
Mendeley: (Lähdeviitteiden jako- ja hallintapalvelu; biografiapalvelu ja paljon muuta)
5. Laita Johanna Blueminkin artikkelin otsikko Mendeleyn papers-hakukoneeseen ja etsi artikkeli. Vertaa hakutuloksia Nellin kautta löytyneisiin (Ebscohost-tietokannan) hakutuloksiin? Kumpi on helppolukuisempi ja minkä takia? Kopioi sivulta artikkelin abstrakti ja lähdeviite (APA) sivun alaosasta cite-työkalusta. Liitä kopioimasi tiedot wikiartikkelisi yhteyteen.
- Nellin kautta tuloksia oli vain yksi, kun mendeleyn kautta niitä löytyi 30. Nelli löytää vain oikean alkuperäisen artikkelin kun mendeley löytää sen lisäksi myös muiden kirjoittamia tiivistelmiä yms. aiheesta.
Abstrakti: In this study, the aim was to examine how small-group collaboration is shaped by individuals interacting in a virtual multiplayer game. The data were collected from a design experiment in which six randomly divided groups of four university students played a voice-enhanced game lasting about 1 h. The 'eScape' game was a social action adventure developed as a part of the study. In the analysis of the video data, students' discourse functions during the game were analysed with content analytic methods for studying the nature of their interaction. An effort was made to analyse the data on both group and individual levels, and therefore the participants' prior social ties and experience in gaming were studied as well. The results showed that the students' main discourse functions in their conversation were Question, Content Statement, Instruction or Order and Response. It was found that individual students, especially those with prior knowledge of gaming or prior social ties, can have a major impact on the social interaction and the outcome of collaboration. It can be concluded that the eScape game allowed the students to engage in true and constructive collaborative activity, and in the future multiplayer games could be used, for example, to promote group cohesion and development, when employed in a pedagogically meaningful manner.
APA: Bluemink, J., Hamalainen, R., Manninen, T., & Jarvela, S. (2010). Group-level analysis on multiplayer game collaboration: how do the individuals shape the group interaction? Interactive Learning Environments, 18(4), 365-383. Cognitive Science Society. Retrieved from http://www.informaworld.com/openurl?genre=article&doi=10.1080/10494820802602444&magic=crossref
6. Tutustu Mendeleyn ominaisuuksiin. Aloita luomalla itsellesi käyttäjätunnus (ryhmätyönä tehtävässäkin harjoituksessa henk.koht. tunnukset. Voit käyttää Facebook-tunnuksia). Mitä tarkoittaa web-importer? Mistä löytyy tietokoneelle asennettava versio mendeleystä (desktop client) ja mitä sillä voit tehdä? Liity tvt-opetuskäytön mendeley-ryhmään. Mitä sieltä löytyy?
- The Web Importer lets you import references and documents from a wide range of academic databases with a single click. In addition to this it lets you save a snapshot of any webpage you are viewing. Tietokoneella asennettava desktop client : http://www.mendeley.com/download-mendeley-desktop/windows/instructions/. Tvt-opetuskäytön ryhmästä löytyy Oulun yliopiston tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pedagogiset perusteet kurssin luentoihin liittyvää kirjallisuutta.
Täydennä tai korjaa
Lähdeluettelo: (virheellinen)
korjaa lähdeluettelo oikeaksi (vihje: käytä yllämainittuja palveluita ja oppimateriaalia, erityisesti APA6 ohjeistus. Lähdeviitteiden tarkastuksessa kannattaa etsiä alkuperäinen lähde tietokannoista tai hakukoneella)
VERKKOLÄHDE: http://en.wikipedia.org/wiki/Socially_Distributed_Cognition (verkkolähteen viittauskäytänne puuttuu APA6 tiivistelmästä. Vihje: käy wikipediassa ao. artikkelissa ja etsi viite/reference ao. artikkeliin. LÖYTYY kyllä)
AIKAKAUSLEHTI: Bluemink, J., Hamalainen, R., Manninen, T., & Jarvela, S (2010). Group-level analysis on multiplayer game collaboration: How Do the Individuals Shape the Group Interaction? Interactive Learning Environment
KIRJA: De Graaff, E. (2008). Educational research and design of the virtual learning environment.
KONFERENSSIN PROCEEDINGS: Stahl, G., Miyake, N., & Law, N. (2011). Connecting Computer-Supported Collaborative Learning to Policy and Practice: CSCL2011 Conference